נסעתי להודו לפגוש נסיכה אמיתית

את שאנז חוסיין פגשתי בדלהי, במהלכו של מין ביקור-טורבו בהודו, בטריטוריות שנדמו כאילו הן על גבול עזה ורומניה. היא עצמה מוסלמית, שחולקת את חייה עם הינדי, חיה בלב לבה של הודו המסורתית אבל מנהלת עסק, ומשפחה ואורח חיים מערביים עד הקצה, עד קצה עץ האשוח העומד בסלון שלה. והסיפור שלה הוא גם סיפור הצלחה של אישה, שבחרה לא להינתק מהחברה השובניסטית שבתוכה גדלה, ובכל זאת להגיע רחוק.

בסיפור הזה ישנם כל המרכיבים הדרושים להפקתה של דרמה גדולה: ילדה בת 14, נסיכה, נצר לשושלת האצולה המוגולית בהודו, נישאת, בעל כורחה, לגבר שלא ראתה מעולם, משום שאמא שלה חוששת שהילדה הדעתנית והמרדנית תצא מכלל שליטה. בגיל 16 היא כבר אם לבת, שקועה בשגרת היומיום של ניהול הבית, ועוד לפני שמלאו לה 30 היא לפתע אלמנה, הנאלצת למצוא את פרנסתה בקושי רב אך בנחישות.

 אלה נתוני הפתיחה, וזה התרמיל שהעמיסה שאנז חוסיין על גבה לפני שיצאה לדרך. היום היא מיליונרית, אשת עסקים מוערכת שעסקיה פרושים על פני העולם כולו, ובכלל זה ישראל, סלבריטיאית ששועי עולם אוהבים להיראות בחברתה ואייקון שמעריציו מלווים כל הופעה פומבית שלה בצווחות היסטריות.

 חוסיין, העומדת בראש אימפריית הקוסמטיקה האירובדית "שאנז קוסמטיקס", בנתה את האימפריה ממש במו ידיה. ובמקרה שלה לא מדובר במטאפורה. את צעדיה הראשונים בעולם העסקי עשתה שאנז כמטפלת-קוסמטיקאית, מעסה ורוקחת משחות וקרמים. לקוחה הביאה לקוחה, ורק כשהעסק החל לגדול היא גילתה שיש לה יכולות מרשימות בתחום הניהול, השיווק והיזמות. "כשהפכתי לעקרת בית התפללתי שלא יתגשם הסיוט שלי",היא אומרת."התפללתי שחיי לא יהיו סתם אוסף של ימים חסרי חשיבות. רציתי לדעת שאני עושה משהו בעל משמעות".

 לשם כך החלה בגיל 17 ללמוד קוסמטיקה. בעלה דאז היה איש השירות הדיפלומטי ההודי, ובזכות עבודתו הם בילו עשר שנים בנדודים בין לונדון, פריז, דנמרק, גרמניה וניו יורק. משרתו האחרונה של הבעל הייתה בטהרן, ולמרות שלא ידעה מילה בפרסית היא השיגה לעצמה משרה כעורכת מדור היופי של ה"איראן טריביון". "אני אדם שופע יצירתיות", היא מעידה על עצמה. "ביקשו ממני לכתוב 500 מילה בשבוע, ואני כתבתי עשרת אלפים, כתבתי על כל נושא שאת יכולה לדמיין, ובגיליון אחד היו לפעמים שש כתבות שלי, תחת שמות בדויים – הדפסתי לילות שלמים על מכונת כתיבה, כשקצות האצבעות שלי מדממים וחבושים בתחבושות, אבל ידעתי שרק ככה אוכל להרוויח כסף כדי להתמחות בתחום הקוסמטיקה, וכשאשוב להודו, תהיה לי עבודה של ממש".

 ההתחלה הלא שגרתית הזו הולידה אישה מאוד צבעונית ויוצאת דופן. שאנז בת השישים ומשהו (היא לא מוכנה לציין גיל מדויק) מטפחת שיער ערמוני ארוך ונפוח והופעה דרמטית, בבגדים שהיא, אגב, מעצבת בעצמה, וחלקם משולבים ביריעות עור גדולות שנגזרו מעשרות תיקים של לואי ויטון ונושאות את הלוגו המפורסם שלו. הבית שלה, או אחד מהם, זה שבו ארחה אותי בניו דלהי, דחוס באינספור רהיטים בלבן וזהב, בובות פרווה, פסלים, חפצי נוי, מסיכות מפסטיבל ונציה, ציורי שמן שלה עצמה, סידורי פרחים אמיתיים ומלאכותיים, מנורות קריסטל, ציורי תקרה, נרות ומה לא.

בתוך התפאורה הזו מתנהלים סביבה אנשי התחזוקה, הנהגים, המאבטח וכמובן – הצלמים האישיים, אלה שמתעדים אותה נון-סטופ בסטילס ובווידיאו.

 הרושם הראשוני עוצר נשימה – לי נדמה היה שנקלעתי לסרט.

המבט השני מפתיע עוד יותר. בתוך הצבעוניות העזה הזו יושבת אישה מפוכחת, עניינית, שהתאווה לחיים ולביטוי עצמי הביאו אותה למקומות שנשים אחרות בהודו אפילו לא מעזות לחלום עליהם.

המפגש שלי עם שאנז נערך לצורך היכרות עם התכשירים והטיפולים האירובדיים של "שאנז קוסמטיקס". לצורך כך עברתי טיפולי פנים בספא של זכייניותיה בהרצליה פיתוח. לכאורה מדובר באותם טיפולים. בפועל קשה לתאר שתי חוויות שונות יותר. בהרצליה פיתוח נלקחתי לחדר הטיפולים ושקעתי בשעה וחצי של מנוחה מוחלטת, שהופרעה קלות מפעם לפעם באצבעות קלילות שליטפו והרגיעו את עור הפנים והשכמות שלי, וקמתי רעננה ומסופקת. בדלהי אמנם צוותה לי מסג'יסטית משובחת, וגם עור הקרקפת והשיער שלי זכו לטיפולי עומק משמנים, מרככים ומרגיעים אלא שהכול נעשה באווירה של תחנת רכבת בזמן רעידת אדמה. מה שלא אומר שלא הייתי חוזרת להודו. עכשיו. מחר. עם אירובידה או בלעדיה.

לשאנז יש לא פחות מ- 400 זכיינים בכל העולם. יש לה גם רזומה עתיר פרסים וכתבות במגזיני העסקים הנחשבים בעולם. היא משמשת היום נשיאת החברה, ואת הניהול בפועל השאירה לבתה ולנכד שלה, שחזר לדלהי אחרי שסיים את לימודיו בהארוורד. היא, אגב, נשואה לבעלה השני, שהשתלב גםהוא בעסקים. היא מוסלמית והוא הינדי. איך הם מסתדרים? עם הרבה סבלנות ופתיחות.

בשבוע שבו ביקרתי אצלה בהודו ביתם היה מקושט בעצי חג מולד, במיטב המסורת הנוצרית. וכן, היה שם גם ראש ממשלת צרפת ניקולא סרקוזי. הפגישה הייתה נינוחה, היא מדווחת, כמו כל פגישה בין פוליטיקאי נחשב למי שיש בידה כוח כלכלי לא קטן.

בילדותך דמיינת שתהפכי יום אחד לאשת עסקים כל כך מצליחה ומפורסמת?

"היו לי חלומות. אני מאמינה שחלומות הם דבר חשוב, משום שהם משמשים נקודת התחלה. כילדה רציתי לשנות את העולם, ואת זה עשיתי בתחום שלי, כשהמצאתי ענף שלם שמשלב קוסמטיקה וריפוי. בהודו זה חולל מהפכה שלמה. אני מקווה שאני גם משמשת השראה לנשים. בהודו קשה לנשים להשיג עצמאות כלכלית, לכן פתחתי בית ספר למקצועות הקוסמטיקה וכבר 25 שנה שאני מכשירה מטפלות, בעיקר מקרב הנשים החרשות האילמות, שלומדות אצלי בחינם ומוכשרות לנהל סלון יופי משלהן, כדי שיוכלו לעבוד וגם לגדל משפחה".

כאישה, היה לך קשה להשתלב בעולם העסקים?

 "לא, משום שבחרתי תחום שיש בו בעיקר נשים. לפני ארבעים שנה, כשהתחלתי, אנשי עסקים בהודו לא התעניינו בתחום היופי. היו לי קשיים כי במקביל לקריירה גידלתי ילדה, אבל למזלי קיבלתי הרבה תמיכה ממשפחתי."

כבר שנים שאת מנהלת אורח חיים דחוס ולחוץ – נוסעת בכול העולם, עובדת המון שעות. מה המנוע של כל זה?

 "העבודה שלי היא לא סתם קריירה, היא תמצית הקיום שלי. אני מתחילה כל יום בעשרים דקות של תרגילי יוגה ומתיחות, ואחר כך טובלת לחצי שעה באמבטיה עם עלי ורדים ושמן צמחי, ושומעת מוזקיה עדינה ברקע. אחר כך אני מורחת על העור שמנים מהליין שלי, שנקרא "שא-פלאוור". זה מאוד מרגיע ונותן לי התחלה מצוינת ליום. בהמשך אני פשוט ניזונה מהאנרגיה שהעבודה נותנת לי. אני חיה ונושמת את העסק שלי, יש לי רצון ברזל ואמונה ביכולת שלי ואני לא מתייאשת. אם אני נתקלת בקיר, אני מוצאת דלת לעבור בה. אני גם מוכנה תמיד ללמוד דברים חדשים ולעבוד קשה – כך ששום דבר בעיני לא בלתי אפשרי".

 עשית את כל הדרך הזו בחברה מסורתית מאוד..

"איזה מזל שנולדתי לאבא עם ראש פתוח והשכלה אירופאית. הוא היה שופט ובוגר אוקספורד, והחדיר בי אהבה לשירה ולספרות אנגלית ושילוב מיוחד של ערכים מסורתיים עם מחשבה מודרנית. בזכותו העזתי ליזום ולהגשים חלומות".

 המוצרים שלך מאוד מצליחים בלונדון ובניו יורק. איך את מצליחה להתחרות בחברות קוסמטיקה בינלאומיות מוכרות?

 "יש בעולם מגמה של חזרה לטבע. בהודו אנשים תמיד האמינו בכוח הריפוי והיופי של עשבי מרפא, ולאט לאט גם בשאר העולם גילו את השילוב המנצח של יוגה, מדיטציה ואירובידה. אנחנו משווקים למעלה מ – 350 מוצרים שמבוססים על מחקרים שאנחנו מבצעים בצמחים האלה".

יש לך עדיין חלומות שלא הגשמת?

"אני תמיד חושבת בגדול, ולכן אני לעולם לא אנוח על זרי דפנה. אני תמיד מחפשת גבולות חדשים שאותם אוכל לפרוץ".

אלמלא הקמת אימפריית קוסמטיקה, איפה היית היום?

 "אין ספק שהייתי יזמית ועושה משהו שקשור ליופי. זה תחום שמביא לנשים אושר וכוח, ושבו אני מרגישה שאני תורמת לחייהן עוצמה. ויכול להיות שהייתי מתמסרת לכתיבת שירה. מגיל צעיר אני כותבת בלי הפסקה, וזה גורם לי סיפוק אדיר".

*הראיום עם שאנז התפרסם במדור היופי של לאישה.

* עוד דבר קטן: מאחר ששאנז מקפידה לקרוא למרבית מוצריה בשמות שמתחילים באותו הראשונות של שמה Sha, הליין שלה כולל את המוצרים "שה-לפיס", "שה-הייר", "שה-גלוס" וכמובן את ליין הגברים Sha-Men.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דני ססלר * Danny Sessler  On פברואר 21, 2011 at 3:29 pm

    ההודים זה משו-משו. בעיקר ההודיות העשירות שיורדות עלי אישית עם ה-Sha-Men

  • yaelisrael  On פברואר 21, 2011 at 3:53 pm

    אוי, ראיתי עליה פעם איזו כתבה ב"יפים והמפורסמים", בחיי.

  • benziv  On פברואר 21, 2011 at 4:17 pm

    אני חושבת שאני הולכת לטיפול קוסמטי… פעם ראשונה בחיים שלי שאני שומעת עליה ועל הגישה שלה. הגיע הזמן להרחיב אופקים.

  • עידן נ.  On פברואר 21, 2011 at 5:20 pm

    שמת לב שהיא נראית כמו סבתך ההינדית?

  • איריס קובליו  On פברואר 21, 2011 at 7:57 pm

    מרתקת

  • עינת  On פברואר 25, 2011 at 12:52 pm

    כל מפגש עם שאנאז – האישה והאגדה – הוא מפגש חם, סוער, מרתק ותמיד מלא הפתעות. אישה יוצאת דופן ומלאת השראה. שאפו דפנה.

  • שחר שילוח  On מרץ 18, 2011 at 12:04 am

    וואו. איזה סיפור ואיזה טיפוס. נהניתי לקרוא

  • נתי נוישטיין  On אפריל 13, 2011 at 3:38 pm

    פששש ממש התרשמתי מהאישה הזאת
    לעמוד לנוכח חברה סופר שוביניסטית ועדיין למצוא את האני האמיתי שלך, בשביל דבר כזה צריך ממש אופי חזק ועמוד שדרה יציב לא כל אדם היה יכול לעשות זאת

להשאיר תגובה

