מחאה או-טנטית*

בכל פעם שהייתה נפתחת חקירה פלילית נגד עוד נבחר ציבור ונראה היה שעוד שר-ראש ממשלה-נשיא עומדים לעוף מתפקידם, אבא שלי היה אומר בדאגה: "רק אל תסלקו אותו מהתפקיד. הוא כבר מילא את הכיסים שלו, הוא כבר יושב לו שם בנחת. יבוא מישהו חדש יתחיל לגנוב מהתחלה, ואנחנו מדינה ענייה – אין לנו תקציב לזה". זו האווירה המפוכחת שבה גדלתי, ואולי בגלל זה אני כל כך מחבבת את המהפכנים החדשים, שגם אם היו מבינים שמדובר בציניות יגעה, היו בוודאי נועצים באבא שלי מבט תמים ומסבירים לו למה כל כך חשוב לנקות את הפוליטיקה ממושחתים.

 אי אפשר לא להתרגש מהקול הנאיבי כל כך העולה מהמאהלים. כל כך הרבה שנים לא נשמעו פה מילים כמו שוויון או צדק חברתי ודיבורים על מדינת רווחה לוו באיזה מבט מצועף, נוסטלגי ו-האמת – גם מיואש. השבוע סיפרה לי נערה בת 18 שטיילה בשדרות רוטשילד, שלקח לה זמן להבין שהם לא צועקים "העם רוצה גזר גמדי". האוזן שלה לא מזהה בקלות דיבורים על פערים חברתיים. היא הייתה בצופים, אבל גם שם כבר אף אחד כבר לא מנהל דיונים בעד ונגד דמוקרטיה ישירה או סוציאליזם או חירות הפרט. עד לקריאות המחאה האחרונות, כל אלה היו מושגים שנכלאו בשיעורי ההיסטוריה, בלי תקווה לשחרור מוקדם על התנהגות טובה.

 אני לא מאוד רחוקה מיושבי האוהלים האלה, לפחות לא מבחינת מצבי הכלכלי: רכשתי דירה, אבל אני משועבדת למשכנתא, ואני שכירה, אבל כנהוג בענף העיתונות, גם אני חתומה על חוזה שהוקצה בו רק מקום זעיר לתנאים סוציאליים, אין בו קביעות וכמובן, גם לא הגנה של איגוד מקצועי. לעומת זאת, אני רחוקה מהם מאוד בהלך הרוח. כשאני שומעת אותם מדברים – במושגים הכלליים, האווריריים והכי לא תכליתיים ששמעתי זה שנים – אני מבינה כמו חבוטה, רכונת ראש ומרירה נקודת המבט שלי, ואיך למדתי לסמוך על חוסר האמון כאסטרטגיית הישרדות. יכול להיות שהם לא באמת יטלטלו את המדינה, אבל דבר אחד הם כבר השיגו: הם לימדו אותנו שאפשר לדבר בקול רם ובלי להתבייש גם על חלומות.

*ועל הכותרת, כמובן, תודה לגליה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דני ססלר * Danny Sessler  On אוגוסט 8, 2011 at 7:07 pm

    גזר גמדי… רעיון. אולי בגלל שהוא, העם קיבל עד עכשיו קוסה, הוא מעדיף את זה קומפקטי יותר

  • galithatan  On אוגוסט 8, 2011 at 11:06 pm

    אהבתי את הגישה המפוכחת של אבא שלך.
    מעניין מאוד לאן המחאה הזו תוביל…

  • nataliemessika  On אוגוסט 9, 2011 at 7:51 am

    ביום שבת שמעתי אנשים צועקים"העם רוצה כל מיני דברים"…

  • מפריח השממות  On אוגוסט 9, 2011 at 11:50 am

    ואני שמעתי שהעם דווקא רוצא צדף ענקי, יכול להיות?

  • דורית נחמיאס  On אוגוסט 10, 2011 at 12:34 pm

    כמה חכמה שורשית נכרת בדברי אביך..

להשאיר תגובה

